06 February 2010

.::PaSpOrT AkU::.


Lebih kurang kul 10 a.m aku mintak tolong hubby hantar aku p pejabat imegresen.. Tujuan utama nak wat pasport la.. Sebelum tu, kat umah lg aku da sediakan dokumen2 yg diperlukan supaya memudahkan aku gak bile sampai kt pejabat tu nanti (dgn penuh harapan cepat2la settle).. So, aku nak share sket some information 4 all my fren kt luar sana yg baru 1st time nk wat pasport...

Antara dokumen2 yg perlu disediakan:-

1. Gambo ukuran 'pasport international'
- bukan ukuran pasport yg bese korang wat tu ye (sure kena reject kt depan pintu lg t).. Tapi korang xyah risaula coz kalau korang wat kt PIM Kangar, dorang ada sediakan perkhidmatan fotostat n tangkap gambar (not free of charge tp bayarla kawan), utk PIM len aku xsure la pulak..



.: Lebey kurg cm nie la bentuk gambonye:.


2. Borang Maklumat Diri

- Borang ni korang boleh download scr on9 drpd website http://www.imi.gov.my/ or kalau korang p ofis die pn nnt korang akan diberikan borang yang berwarna hijau utk korang isi maklumat diri sendiri (Pastikan maklumat yg korang bagi tu benar & jujur coz nnt xpsl2 bukan kna reject je tp masuk lokap lak)..

3. IC sebenar + salinan IC (fotostat) + salinan surat beranak

- Ketiga2 dokumen ni memang penting utk memastikan korang ni benar2 warganegara M'sia (of cos la nama pn nk wat pasport M'sia kan).. Kalau ada keraguan sket nnt xpasal2 lak korang kena jadi suspek utk disoal siasat..


Now, korang juga diberi pilihan utk memilih mana2 daripada 3 kategori pasport yg berikut:-

1. Pasport utk tempoh sah laku selama 2 thn ngn harga RM100 utk 32 m/s (4 those people yg nk save budgetla)

2. Pasport untuk tempoh sah laku selama 5 thn ngn harga RM 300 utk 32 m/s

3. Pasport utk tempoh sah laku selama 5 thn ngn harga RM 600 utk 64 m/s

- 4 passport num. 2 & 3, mmg sesuai utk individu2 yg kerap travel keluar masuk M'sia.. So, its up to uols la nk pilih yg mana coz ur choice is alwiz right!

Sekarang, kalau korang nk wat pasport da xperlu nk tunggu 1 hari kt ofis imegresen tu utk dapatkan pasport.. Paling lewat pun dalam masa 2 jam da bleh siap (tp kna sabar gak menunggu).. Utk mengurangkan kesesakan lalu lintas n keperluan utk menunggu terlalu lama dalam ofis tu, korang datangla awal pagi...




.:Tu dia (sebut dlm loghat kedah) pasport aku da pun siap:.


.:Tingat zaman dolu2 nk wt pasport (hajat xkesampaian) coz mahal sgt.. La ni hati berbunga2 n syukur Alhamdulillah, hajat tu akhirnya jadi kenyataan gak:.




No comments: