10 January 2010

.::IkAn KeMbUnG MaSaK LeMaK CiLi ApI::.

Memandangkn hari nie aku p pasar pun da lewat sgt, so barang2 dapur yg dapat dibeli pun terhad la.. Bukan pe, maklumla kalu p pasar matahari da meninggi ni kebanyakan barang2 yg tinggal bleh kata kurang fresh, ada yg da abes n kebetulan lak pasar nat tu penuh lak orang time matahari ngah terpacak atas pale ni.. Nampaknye hipotesis awal aku bahawa org semakin kurang kt pasar bile da tengahari telah dapat disangkal...

Nak xnak aku pn beli beberapa barang sebagai bekalan utk seminggu.. Tp selalunye dlm seminggu tu bleh kata 3 or 4x je aku masuk dapur tuk memasak.. Selebihnye santap kt warung Sasa Tomyam, Ulu Pauh la jawabnye...

Kebetulan barang dapur yg aku beli ari ni terhad sgt, so aku terpikir nak masak menu ni tuk hubby aku.. Lgpn memang da lama sgt aku tak rasa menu ni sejak dok jauh dr keluarga.. Kalu kt umah memang mak aku la orgnye yg selalu masak masakan fevret aku ni.. Anak kesayanganla katakn a.k.a anak manja (mengada2)...

So, aku nk share la sket resepi ni ngn member2 yg da memang pandai masak,  member2 yg mungkin baru nk belajar masak n yg baru nk belajar masuk dapur tu pn blehla..

.: Ikan Kembung Masak Lemak Cili Api:.

Bahan2:-

4 ekor ikan kembung sederhana besar
1 biji kelapa parut (ambil 2 mangkuk santan)
2 biji tomato (dipotong empat)
2 tangkai cili hijau (dibelah dua)
Garam secukup rasa
Sedikit serbuk perasa

Bahan ditumbuk halus:-

10 tangkai cili padi
2 sm kunyit hidup

Cara Penyediaan:-

Ikan kembung disiang dan dibersihkan.. Campurkan bahan tumbuk ke dalam santan.. Kemudian, jerangkan di atas api yang perlahan sambil dikacau supaya santannya tidak pecah.. Masukkan ikan, tomato, cili hijau dan garam. Bila santan sudah mendidih padamkan api.. 

.:Sekadar gambar hiasan:.

p/s:- Korang yg nk cuba resepi ni jgnla rigid sgt folo bahan2 yg ada dalam tu.. Bleh je kalu nk pelbagaikn cam guna ayam, ikan (selain ikan kembung), buah belimbing besi, sayur bendi n cam2 lagi la ikt kreativiti korang sendiri.. Yg nk makan korang bukan aku... ;-p

.:My Fren Dylalova, ko xyahla risau2 kalu xpandai masak..Ko leh rujuk tenet, majalah, buku2 n cam2 la lg.. Maklumat sume di hujung jari je skang.. Ajak Shah belajar masak sama ye...Opps!!:.








No comments: