13 January 2010

.::IkAn KeMbUnG MaSaK BeRLaDa::.

Hari nie memandangkan aku xdak kelas,terlintas lak dalam pale aku nak masak menu yg tertera kt atas tu utk hubby aku yg dah seharian duk kt ofis nun.. Aku pun xtau nape bermenjak2 ni rs ringan sgt tangan aku nk pegang senduk ngan kuali (nk masak ler)...

.:IkAn KeMbUnG MaSaK BeRlAdA:.

Bahan-bahan:-

3 Ekor ikan kembung (ikan lain pun leh cuba)
2 batang serai- (dititik)
1 Ulas bawang besar- (dimayang kasar)
2 Ulas bawang putih- (ditumbuk)
1 Inci halia- (ditumbuk)
8-10 Tangkai cili kering- (dikisar)
Air perahan limau kasturi
Garam, gula & serbuk perasa secukup rasa

Cara memasak:-

Firstly ikan dilumurkan dengan garam dan kunyit, kemudian digoreng dan diketepikan..
Tumis bawang putih dan halia yg telah ditumbuk dan bila dah berbau harum (garing) masukkan cili merah yg dikisar.. Masukkan garam dan gula, kemudian kacau sampai pecah minyak.. Masukkan ikan yg telah digoreng tadi dan gaulkan hingga sebati.. Masukkan bawang besar yg telah dimayang kasar dan kacau hingga agak layu n lastly, curahkan air perahan limau kasturi sebelum dihidangkan...





.:Sekadar gambar hiasan:.


Korang janganla pelik lak sebab menu aku asik bersumberkan ikan kembung je (cam xdak ikan lain kt dunia ni).. Bukan aku xnk guna sumber lain tp keadaan hubby aku yg x begitu mengizinkan.. Nak kat sebulan die menderita kena penyakit gatal2.. So, sebagai langkah berjaga2 terpaksa la die berpantang sket (da cam orang mengandung lak nak pantang2).. Ishk2!! Aku pun memang simpati la nengok keadaan die camtu.. Sabar ye sayang, tu sume dugaan...

.:Nak masak, korang pandai2la agak2 ye.. Kalau orang yg nak makannye ramai, bahan2 tu kena la korang up kan sket spy sume dpt merasa, takut ada yg terkecik hati sbb xdpt makan susah lak:.






No comments: