21 January 2010

.::KeTiKa CiNtA BeRtAsBiH::.

Hari ni lengkap wat kali yg ke-3 aku habis baca novel 'Ketika Cinta Bertasbih 1&2'.. Aku memang feeling abes baca novel ni n xrasa jemu langsung walaupun baca banyak kali.. Banyak mesej2 yg positif aku dapat melalui novel ni n aku rasa ini novel tarbiyah yang baik utk dibaca oleh semua...

Mesej yg bercorak Ketuhanan, Pengorbanan, Cinta, Kasih sayang n sbgnye memang ada diselitkan dalam novel ni.. Yg bestnyer bukan setakat novel je malah movie yg diadaptasi drpd novel ni pun aku dah pun tonton.. Pe2 pun aku memang enjoy sgt layan novel n movie hasil kerja tangan Habiburrahman El Shirazy n Chaerul Umam.. Mana member2 yg xbaca n tonton lg novel n filem yg top tahun 2009 lepas, korang leh download je kt tenet...




.:Novel Pembangun Jiwa (Ketika Cinta Bertasbih 1&2)
by Habiburrahman El Shirazy:.


.:SiNoPsIs KCB:.

Menceritakan tentang perjuangan seorang Mahasiswa Al-Azhar, Cairo (Khairul Azzam) yang harus membiayai hidup ibu dan adik-adiknya di Indonesia sbg pedagang bakso n penjual tempe..
Azzam merupakan abang yg sgt mengambil berat akn ibu n adik2nya.. Walaupun dia telah mengorbankan kuliahnya utk bekerja, akhirnya dia bangga krn dapat membantu adik2nya menggapai cita2 mereka.. Karektor Azzam dlm novel ni menggambarkan dia seorang yg sederhana, kreatif, mampu menyelesaikan masalah, sanggup menghadapi risiko, berjiwa besar n menggunakan semua peluang yg ada dgn baik (perniagaan) tanpa mempedulikan risiko yg bakal dihadapi kerana dia berpegang kepada prinsip di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.. So, Karektor Azzam sbg abang mencerminkan betapa besarnya kasih sayang n pengorbanan terhadap ibu n adik2nya memang patut dijadikan contoh...






.:Filem Ketika Cinta Bertasbih (1&2) by Chaerul Umam:.




.:Barisan pendokong utama (KCB), dari kanan: M. Kholidi Asadil Alam (Azzam), Oki Setiana Dewi (Anna), Alice Sofie Norin (Eliana), Andi Arsyil Rahman (Furqan) n Medya Serfira (Husna):.


Kt bawah ni aku postkn lagu tema utk filem ni.. Sekadar utk dijadikan halwa tinge!

.:Melly Goeslow Ft. Amee - Ketika Cinta Bertasbih:.



.:Xtau bile filem ni akn main kt wayang M'sia.. Dlm usaha menanti aku download je kt tenet filem ni.. Aku harap satu ari nnt novel2 yg top kt M'sia ni pun akan difilemkan esp novel by Ramlee Awang Mursyid, i luv dat:.




No comments: