10 December 2009

MeNu HaRi InI...

Daging masak lada hitam antara menu yg aku terpikir tuk sediakn ari ni..Nyam2!
Memandangkn skunk aku ngah cuti,barula feel nk masak tu ada coz slama stay kt kolej 4 my study, aku xberkesempatan lg masak utk hubby aku...hehehe sori my dear ;-p

Aku xnafikan memang byk mende gak aku lupa memandangkn jarang2 sgt masuk dapur. Nasib baik hubby faham n yg paling wt aku hepi n enjoy bile masak ni coz hubby aku skunk da xsuka komplen2 lagi psl masakan aku, pe aku masak die makan je...Alhamdulillah
Memang payah gak kalu dapat suami yg byk kerenah n suka mengomel ni kn2? Skunk aku mmg enjoy sgtla masak wlpn hakikatnya suatu masa dulu aku la org paling malas skali nk masak2 ni, makan nak la...Sbbnyer aku enjoy, ble time masak tu sure igt kt hubby n odspt berkobar2la hati ni n rasa jemu tu xdak langsung :-)

Lebih kurang dlm kul 10.30 a.m aku ditemani hubby aku p la pasar tani cr2 bhn yg diperlukan tuk sediakan menu tersebut...So, dipendekkn citer aku pn tryla masak... Alang2 aku da mengarut2 kt blog ni, nk je aku share menu ni ngn uols, esp yg baru nk try2 masak tu coz dis menu very simple n easy 2 catchup!

Daging Masak Lada Hitam

Bahan-Bahan:

Daging - Direbus dan hiris nipis
½ cawan kicap pekat
¼ cawan sos tiram
3 sudu besar lada hitam - ditumbuk kasar
1 mangkuk air asam jawa
1 sudu besar gula 3 ulas bawang putih - hiris
5 ulas bawang merah - hiris
1 inci halia - hiris
1 labu cili epal (capcicum) - potong memanjang
1 batang salary - potong memanjang
1 labu bawang besar - potong kiub

Cara:

Tumis bawang merah, putih, halia hingga kuning dan naik bau. Masukkan kicap pekat dan lada hitam. Maukkan daging, air asam jawa. Biar mendidih. Masukkan sos tiram, gula, bawang besar, salary, capsicum. Biarkan mendidih dan pekat.




Sori, gambar di atas ni sekadar gambar hiasan...Maklumla masakan aku xsecantik gmbar hiasan kt atas 2...Aku juz nk bg gambaran ttg menu tu jerk!
Lastly, aku nk inform satu mende iaitu rebus daging terlebih dahulu sebelum masak menu tu coz nk make sure daging tu lebih empuk bila dihidangkn nnt, kalau x alamak tercekikla sape2 yg makan tu...sian lak kt dorg n pe2 pn selamat mencuba!!!


p/s: tingat lak time budak2 dlu main masak2...Ishk2


No comments: